GİZLİ MESAJLAR KİTAP ÖZETİ


Tabağını makineye koymalı. Onun kendi işlerini kendi yapmasına izin verin.

Ödevlerini kendisi yapmalı. Sadece yol gösterin, destek olun.

Ev işlerini paylaşın.
Parayla ilgili bilgiler verin, bununla şu kadar şu alınır gibi.
Başkalarıyla konuşurken çocuğunuz hakkında güzel şeyler söyleyin.

Güzel davranışlarını övün, tek başınıza olduğunuzda yanlışlarını konuşun.
Bugünden itibaren benimle her konuştuğunda kibar ve saygılı olmanı bekliyorum (Liste yap haftalık ters yaparsa birini çiz ve o hafta kullanmasına izin verme)

İfade ettiği korku ve endişe duygularını aladığınızı ifade edin, gerek yok acımayacak demeyin.
Çok öfkelendiğinizde ondaki sevgiyi görün.O bir çocuk ve büyüyecek gidecek.
Sana birkez söylemem yeterli olmalı sizinle konuşurken “senden duymak istediğim…….” Diye başlayın, olumlu cümleler kurun.
Hayır dediğinizde kararınızı önemli bir şey yoksa değiştirmeyin.
Birisiyle bir konuda tartışıyorlarsa ikisinin konuşarak bir çözüm bulmasını sağlayın.
Arkadaşları dışarıda bulacak. Evde disiplin, sevgi saygı bulmalı.

Her şeyi üstlenmeyin.
-          Önemliyse mutlaka yapılacaktır.
-          Öncelikle ne yapmak istiyrsanız onu yapın.
-          Yardım isteyin.
-          Seveceğiniz bir şey yapın.

Konuşmalarda lider rolünü üstlenin.. Kesin kurallar belirleyin. İlan ettiğiniz kuralları takip edin.
Davranışlarının sorumluluğunu verin.
Kurallar konup hatırlatılmalıdır. Çıkınca olacakları açıklayın ve çıkarsa sorumlu tutun.
Sadece onlara yapmaları gerekenleri söyleyin.

DİNLEME, SEVGİ ŞEFKAT İLE İLGİLİ
Çocuklarımızı mutlaka dinleyelim. Çözüm istemezse önermeyin. Sadece dinleyin. Göz teması mutlaka kurun.
Ona küçük notlar yazın
-          Sni sonsuza dek seveceğim
-          Senden her zaman mutlu olacağım
-          Yaşadığım südece
-          Bebeğim olarak kalacaksın.

Her zaman iyi yönlerini görün.







ZAMAN VE ÖNCELİKLERLE İLGİLİ MESAJLAR

Hergün zaman geçirin.
Kendi alışverişini kendi yapsın. Planları önceden danış.
Davranış polisi olmayın, bazen küçük şeyleri görmezden gelin.


ANABABALIK YÖNTEMLERİ

  1. Lütfen + yapılacak şeyler
-          Lütfen + kalk ve giyin
-          Lütfen benimle daha sağlıklı konuş
-          Lütfen eve gelince ödevlerini yap.

  1. Çoktan seçme: Ya mısır yda süt
-          Sıralama: Hangisini önce yapmak istersin. Ödevinimi yemeğinimi
-          Zaman seçimi: Ödevini şimdimi 8 demi başlamak istersin

  1. Bugünden itibaren yeni kuralımız şu: Sen okuldan gelince ödevlerini yapacaksın sonra istediğini yemeğe kadar yapabilirsin.
Tartışmalar da az konuş. Sadece istediğini söyle. Son söz söyle uzaklaş.

Düşünmek: ne nezaman nasıl yapılacak.
Söyleyin: İstediğini söyle kesin konuş. Yerdeki giysilerinin 6. ya kadar toplanmasını istiyorum.
Uyarı: bir kere uyarın. Yemek 10 dakika sonra hazır giysilerini toplman gerekiyor.
Harekete geçin:
- Yemeğimi yiyeceğim, eşyalarını toplayınca gelirsin
-          Sana sölememi yapmadığın için…….
-          Mutsuz olduğunuzu söyleyip dile getirin. Liste yapın.
-          Odanı ben toplayacağım sende bulaşık makinesını yerleştireceksin.



ÇOCUĞUNUZLA İŞBİRLİĞİ YAPMAK.

-          Tutumların kontrolü
-          Lütfen çöpü dışarıya çıkar.
-          ….tığında …. Yapabilirsin.
-          Sofrayı topladığında dışarıya çıkabilirsin.

  • Suçluluk duygusu, mazeret, açıklama yok. En önemli görevimiz onları hayata hazırlamakatır.
  • Gitmemiz gerekiyor. Çünkü ben öyle söylüyorum. Çünkü ben büyüğüm ve bu kararı vermek benim görevim.


KURAL 1- EBEVEYN YEKTİDİR.

Kuralı koyun ve uygulayın. İki seçenek sunun. Ödevini bitirdiğinde dışarıya çıkabilirsin.

KURAL 2- DÜŞÜNMEK
Kanarlarınızı düşünerek verin kuralları öyle koyun.
KURAL 3- SÖYLEDİĞİNİZİ KASTEDİN.
5 dakika sora gidiyoruz. 5 dakika sonra ayakkabılarını giy gidiyoruz. 1 dakika sonra kolundan tutup yalınayak götürün.

KURAL 4- BECERİLERİMİZİ KULLANIN
Evet veya hayır demeden önce düşünün. Mutlaka karara sadık kalın.
Hayır dediğiniz bir şeyi evet yapacaksanız, farklı bir şey yapın sonra geri gelin, marekte gitme olayı.
Gerektiğinde uzlaşma yapın. Ama yemek zamanı mutlaka evde ol.

Açık ifadeler kullanın. Şu gürültüyü kes.

Açık cümleler kurun. Bulut yemek koymanı bekliyor. Durumu ifade edin. TV yi 5 dakikamı 10 dakikamı seyretmek istersin. Sütmü portakal suyumu? Saat 15.00 gidiyoruz. Saat şu anda 2,45 diyin mutlaka işe yarar.





YARDIMCI SORULAR
Bu konuda ne hissediyorsun
Sence…… bu konuda ne hissedecek
Neden olduğun bu durumdan memnun musun
Bu durumu farklı nasıl çözebilirsin.
Şimdi ne yapacaksın

Konuyu kağıda dökün çok işe yarar.
Yapmayı istemediği bir şey hakkında şarkı söyle. Gazeteden olimpiyat birincisi oldu diye yazı okuyormuş gibi yap.

Olayları yaşamalarına izin verin. Yaşadıklarından da empati kurun.
Bu sana acı veriyor olmalı
Eğer bu bana olsaydı çok utanırdım
Aman tanrım sanırım bu seni çok üzüyor.

İzinsiz bir şey yapınca “bununla ilgili kararımı sonra bildireceğim” diye bilirsiniz bazen.

DAVRANIŞ BEYZBOLU
Zaman dilimi- Mayıs ayı
Kurallar
Başarısızlık durumunda uyulacak sonuç
 1    2      3    oyun dışı

Problemlerinize konuşarak birlikte çözümler bulun. Kendisininde yardımcı olmasına izin verin.

Yaptığı güzel davranışlarında ona güvenirlik belgesi verin. Övgü, takdir ve yüreklendirme çok iyidir.

Bütün dünyası başına yıkıldığını sandığında sığınabilecekleri emin, güvenli bir yerin ve onları koşulsuz ve sonsuz bir duyguyla seven birilerinin varlığını bilmeye ihtiyaçları vardır.



 ÇOCUĞUNUZA SINIR KOYMA

-          Kenny kardeşini rahatsız etmeyi bırak
-          Melinda lütfen beni rahatsız etmeyi bırak, melinda telefonum bitene kadar beklemek zorundasın

Doğrudan ve belirgin ifadeler kullanın.
-          Nekadar az sözcük kullanırsanız, o kadar iyidir.
-          Jill, banyonun tamamiyle temizlenmesi gerekiyor. Bu beklentiyi iletmenin en iyi yolu mesajınızı kararlı ve normal bir ses tonu ile belirkektir.

Gerekiyorsa, sonuçlarınızı belirmeyin.
Çocuklarınızın sizi test edeceğini düşünüyorsanız ya da çocuklar sürekli olarak sizin kurallarınıza uymamaya devam ediyorsa, ricanızı ilettiğiniz anda uyulmaması durumunda uygulayacağınız sonuçları da belirtmeniz gerekebilir. Bu bir tehdit değildir. Sadece sorumluluk yüklenmeye çalışıyor ve kabul edilebilir bir davranışta bulunmaları için ihtiyaç duyacakları bilgiyi onlara sunmuş oluyorsunuz.
-          Cadde üzerinde bisiklete binme lütfen. Eğer bunu yaparsan, bugün bir daha bisikletine binemeyeceksin.
Hala sizi test etmeye kalkışabilir, ama bunu yaparsa, davranışsal aşamaya geçin ve bisikleti kaldırın. Böyle birkaç durumla karşılaşınca sizin sözlerinizi ciddiye almayı öğrenecek ve istediğinizi yapacaktır. Ondan sonra artık sonucu belirtmenize gerek kalmayacaktır.


Etkili Sözel Mesaj Örnekleri (Kesin Sınırlar)            Etkili Davranışsal Mesajlar ( Kesin Sınırlar)

Oturma odasında cips yeme lütfen.                          Devam ediyorsa elinden cips alınır

Saat 9:00 a kadar evde ol.                                         Zamanında gelmiyorsa ‘Bu hafta 8.00 ı deneyeceğiz                                                                                  bunu başarıyla götürürsen 9,00 tekrar deneyebiliriz’

Tv kapat lütfen yada ben kapatacağım                     Çocuğunuz kapatmazsa, tv kapatın.




DANSIN BAŞLAMADAN BİTMESİ
 Bu bölümde öğreneceğiniz üç teknik, dansınızın daha başlamadan bitirilmesine yardımcı olacaktır.
1-      Kontrol Etme Tekniği: Aşağıdakilerden birini söyleyerek sadece kontrol edin
Söylediğimi anladın mı?
İstediklerim açık mı?
Benim söylediklerimi duydun mu?

David, televizyonu kapatma ve ellerini yıkama zamanı geldi. Ama davit ona boş boş baktı ve seyretmesine devam etti. Kontrol etmeye karar verdi.Odaya gitti. David ve televizyon arasında durdu ve kararlı bir sesle “Senden biraz önce ne yapmanı istedim?”
 “Tv kapatmamı ve ellerimi yıkamamı”
“Ozaman lütfen yap” dedi annesi david yaptı.


“Hilary gitmeden önce bu dağınıklığı toplaman gerekiyor”
“Tamam” ama hiç kıpırdamadı
“Hilary senden ne yapmanı istedim?”
“Toplayacağım” mesaj biraz daha netleştirildi.
“Bunları toplayana kadar gitmiyorsun”



SONA ERDİRME TEKNİĞİ
Tartışma devam ederse uygulanacak olan sonucu belirterek etkileşimin sona erdirilmesi anlamındadır.
“Erin onlar benim yeni küpelerim mi?”
“Benim takılarımı kullanmadan önce benden izin alman gerekmiyor mu?”
“Unuttum, takabilir miyim? Lütfen anne kıyafetime çok yakıştı”
“Bugün değil.. Önce benden izin alırsan belki başka bir gün”
“Ama anne, şimdi soruyorum işte. Takamazmıyım lütfen bir dahaki sefere de soracağım, söz veriyorum”
“Onları yerine koy Erin, tartışmamızı yaptık” anne mutfağa gitti erin küpeleri yerine koydu.
  
Zackın babası “cumartesi günü dışarı çıkmadan önce garajın temizlenmesini istiyorum” dedi
“Tamam sorun değil” cumartesi geç saatlere kadar garaja ellenmemişti.
“Baba bu gece basket maçına giderken arabayı alabilir miyim?
“Garaj toplanana kadar alamazsın”
“Ama baba toplamak en azından iki saatimi alır. Yarın yapamaz mıyım, lütfen”
“Eğer gitmek istiyorsan, bir an önce garajdaki işine başlasan iyi olur” dedi babası
“Ama baba haksızlık ediyorsun”
“Bu konuşmayı bitirdik zack. Eer biraz daha konuşursan, garajı yaptıktan sonra bile gidemeyebilirsin.”
İsteksizce garajı temizlemeye gitti.

  
SAKİNLEŞME TEKNİĞİ
 (Her iki taraf öfkeliyken) “Sanırım her ikimizin de biraz sakinleşmek için zamana ihtiyacı var. Beni odanda (oturma odasında mutfakta) bekle, beş dakika sonra konuşalım” deyin ve saati kurun.

(Çocuk öfkeliyken) “Çok öfkeli gözüküyorsun. Sakinleşmek için birkaç dakika duralım. Saati beş dakikaya kuracağım kendi odanda ya da oturma odasında sakinleşebilirsin. Hangisini yapmak istersin”

(Anababa öfkeliyse) “Şu anda çok öfkeliyim ve sakinleşmek için biraz zamana ihtiyacım var bir süre odamda olacağım ve sakinleştiğimde konuşabiliriz.


Çocuğunuz size ne zaman yardımcı olsa işbirliği yapsa yada bir katkıda bulunsa yüreklendirici mesajlar kullanmak için bir fırsat yakalamış oluruz.


PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİ ÖĞRETME

Bu bölümde, karar verme ve problem çözme becerilerini öğretmek için basit ve etkili dört tekniği öğreneceğiz.
“Benimle böyle konuştuğun zaman değil istersen soruyu tekrar sormayı deneyebilirsin.”
Sınırlandırılmış Seçenekleri Kullanmanın Kuralları

1-      Sunduğunuz seçenekleri iki yada üç taneyle sınırlandırın.
2-      Onları kesin olarak belirtin ve belirleyin.
3-      Sınırlandırılmış seçeneklerinizi sunduktan sonra, çocuğunuza “Ne yapmak istersin?” diye sorun
4-      Seçeneğe tamam dediği halde bunu uygulamazsa, kuralarınızı destekleyen mantıksal bir sonuç uygulayın. Örneğin bir süre için patenlerini almanın zamanı gelmiş demektir.


“Aaron istersen odana kendin gidersin ve on dakika orada kalırsın yada ben seni yirmi dakikalığına götürebilirim.

“Bugün sandviç yiyoruz… kaşarlımı yoksa köftelimi istersin.”


“Artık yapman gereken şeyleri senden istediğimizde hatırlatma ve tekrarlama yapmayacağız sana sadece bir kez söyleyeceğiz. Tartışma yok. Vaazlar ve yüksek sesle konuşmalar yok. Eğer işbirliği yapmamayı seçersen, yeni sonuçlar uygulayacağız. Mantıksal sonuçları ve mola yöntemini açıkladılar.
Onları duymazdan geldiğinde kontrol sürecini uyguladılar. Tekrarlama ve hatırlatma yapmadılar. Tartışmaya kalkıştığında sona erdirme tekniğini kullandılar. Hala sınırları zorlamaya devam edip işbirliği yapmadığı zamanlarda, mantıksal sonuçlar ya da mola yöntemini kullandılar.

“Hadi anne lütfeeeeeeeeeeen”
“Konuşmamız bitti, eğer bu konuyu birkez daha açarsan, önümüzdeki 10 dakikayı odanda geçireceksin. Sen bilirsin”
“Ama anne, haksızlık ediyorsun, geçen hafta misafirlerimiz varken gitmeme izin verdir”
”Saati kuruyorum10 dakika sonra görüşürüz”

Saygısız davranışlar
Babası beğenmeyip burun kıvırdığı akşam yemeğinden sonra tatlı yemesine izin vermemişti. “sen dünyadaki en zalim ve alçak babasın, senden nefret ediyorum, senden gerçekten nefret ediyorum”
“Benimle bu şekilde konuşamazsın, ya benimle kibarca ve normal ses tonuyla konuşursun ya da bundan sonraki on dakikayı odanda geçirirsin. Hangisini yapmak istersin?
“Senden nefret ediyorum, sen en alçak babasın”
“On dakika sonra görüşürüz dedi babası ve saati kurdu!

Meydan okuyan davranışlar
“Dışarıya çıkmadan önce ortalığı toplaman gerekiyor”
“Toplamayacağım”
“Ya sana söyleneni yaparsın ya da buna hazırlık yapmak için odanda bir süre geçirirsin. Karar senin Hangisini yapmak istersin”
“İlk söylediğimdede duydun yapmayacağım”
“On dakika sonra görüşürüz O zaman bir fırsatın daha olacak!
Saati kurdu çocuğunu çağırdı
“Yine de yapmayacağım” dedi
“Tekrar saati kuruyorum” çocuk fikrini hızla değiştirdi direnmesinin anlamı olmadığını anladı ve toplatı.



ERGENLİK DÖNEMİ
“Kerry, beklentilerim konusunda sana yeterince açık sinyaller vermediğimi görüyorum, sanırım üzerinde kavga ettiğimiz bazı kuralları değiştirmenin zamanı geldi”
“Ciddimisin”
“Elbette eminim bütün o bağırmalardan tartışmalardan ve öfke dolu vaazlardan sıkıldım artık. Daha önceleri her zaman sana güvendim ve sanırım artık daha fazla ayrıcalık ve sorumluluk almaya hazırsın. Ama bu ayrıcalıkları devam ettirmek istiyorsan, sende evde yapman gerekenleri yapmak zorundasın. İmdi bir liste çıkarıp neler yapacağımıza bakalım.”

“Şimdi evdeki görevlerinle ilgili konuşalım Bunun benim için anlamı evdeki görevlerini düzenli olarak yapman, eve arkadaş getirme ve telefon konuşmanı sınırlama konusunda benim kurallarıma uyman”
“Tabiî ki büyüdün ama her içeri girdiğimde ben o dağınıklığı görüyorum bu banada başkalarına da haksızlık”
“Kapımı kapalı tutarsam”
“Bununla başadebilirim, ama kapını açık bırakırsan temizlemek zorunda kalacaksın. Ayrıca orası o kadar dağınıkken arkadaşlarını oraya alman beni çok rahatsız ediyor. Bu yüzden odanı temizlemedikçe hiçbir arkadaşın gece bizde kalamayacak.”
“evet ama ya unutursam”
“O zaman her unuttuğunda üç gün süreyle bu ayrıcalığını kaybedersin ve üç gün sonra tekrar deneriz. Düzenli olarak unutursan ozaman daha bu ayrıcalığı almaya hazır olmadığını düşünürüz ve onu kaybedersin. Anlaştıkmı”


EV İŞLERİ KONUSUNU NASIL HALLEDEBİLİRİZ
Belirgin sınırlar çocuklara evişleri yapma sorumluluğu kazandırmanın anahtarıdır.

Evişleri, çocuklara sorumluluk kazandırma ve kendilerini ailenin yararlı ve değerli bir üyesi olarak hissetmelerine yardımcı olma konularında mükemmel sonuçlar veren yöntemlerdir.

Annesi yatağını yapıyor, sabahları odasını topluyor ve kirli giysilerini alıyordu. Sorumluluğunu üstlenmesinin zamanı geldiğine karar vermişti. Bir gece planını anlattı.
“mümkün değil, bunların hiçbirini ben yapmayacağım, onlar senin görevin”
“Artık değil onları sana devrediyorum. Benim yeterince işim var”
“Ben bu işleri yapmayacağım ve beni buna zorlayamazsın”
“Haklısın görevlerini yapıp yapmamak benim değil senin sorunun onları yapmak için seni zorlamayacağım, ama yatağını toplamaz, odanı temizlemez ve kirli giysilerini her gün çamaşır sepetine koymazsan, o işler yapılana kadar televizyon seyretmek ve arkadaşlarınla oynamak yasak. Karar senin.”
Patty çok büyük bir direnç gösterdi ilk iki hafta boyunca annesinin talep ettiği işlerden hiçbiri için parmağını oynatmadı.
“Hiç umrumda değil, uzun süre böyle yaşayabilirim.”
“Sen bilirsin kızım”
Patty doğal bir sonuçla karşılaştı. Temiz giysisi kalmamıştı.
“Temiz giyecek bir şeyim kalmadı.”
“Onları çamaşır sepetine koyduğunda yıkamaktan mutlu olacağım”
Ertesi gün yapmadı ve oynamaya çıkıyordu
“Yatağını düzeltip odanı topladın mı”
“Hemen hemen”
“Bir bakalım, iyi bir başlangıç yaptın ama işini tamamlayana kadar dışarıya çıkamazsın”
“Senden nefret ediyorum, böyle zalimce davranmaya mecburmusun.” Odasını topladı annesinden izin aldı
“Çok güzel olmuş aferin”

Chirs bahçe ile ilgilenilmeye cumartesi sabah başlanacak (kesin sınırlar) istersen sabah ilk iş olarak, istersen de yemekten öne yapabilirsin (sınırlandırılmış seçenekler) ama işler tamamlanana kadar hiçbir arkadaşınla bir şey yapamayacak veya bir yere gidemeyeceksin (mantıksal sonuç).

 Melisa, hergün bulaşık makinesını boşaltmak ve sofrayı hazırlamak senin görevin (kesin sınırlar) Bunu istersen kahvaltıdan önce, istersen de sonra yapabilirsin (sınırlandırılmış seçenekler) ama oyun oynamaya dışarı çıkmadan önce bitirmiş olman gerekiyor. Eğer bu işleri tamamlamadan evden çıkarsan, seni eve geri çağıracağım ve o gün dışarıda oynama ayrıcalığını kaybedeceksin (mantıksal sonuç)
  
Tony evdeki işleri para versemde vermesemde yapmak sorumluluğundasın ama seni yaptığın iyi işler için ödüllendirmek ve para biriktirmeyi öğrenmen amacıyla bazı işleri yapman karşılığında sana harflık vermeyi düşünüyorum. Kurallara uyumadığı taktirde tartışma yok.. Şimdi seninle bir ev işi tablosu ve kurallara uyulmadığı zamanlarda uygulanacak kuralları hazırlayalım


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder